Kunst is ook een effectief instrument gebleken voor mindfulness, een opkomende praktijk op scholen die effectief is voor het omgaan met geestelijke gezondheid.

Mindful zijn is je bewust zijn van je gedachten en je gemoedstoestand zonder oordeel. De cognitief-reflectieve aspecten van kunst, in aanvulling op hun vermogen om cognitieve focus te verleggen, maken ze bijzonder effectief als hulpmiddelen voor mindfulness. In het bijzonder is gebleken dat het bezig zijn met beeldende kunst, zoals diamond painting, andere delen van de hersenen activeert dan die welke worden belast door logisch, lineair denken; en een andere studie wees uit dat beeldende kunst verschillende en gespecialiseerde visuele gebieden van de hersenen activeerde.

Hier zijn 3 tips voor kunst-gebaseerde mindfulness:

Maak fouten

Probeer iets nieuws en wees bereid om fouten te maken om te leren. De meeste kunstenaars oefenen jaren voordat ze iets realistisch kunnen weergeven, en ze zijn bereid om onderweg veel fouten te maken, waarschijnlijk omdat de hersenen leren belonen. Als je dit thuis probeert, moedig dan geen rommelige dingen aan met kinderen, tenzij je tijd hebt om het te overzien. Er is niets ergers voor kinderen dan in de problemen komen door iets wat je hebt aangemoedigd – het kan hun liefde voor kunst verpletteren en creatieve exploratie remmen.

Hergebruik en herhaal

Speel en experimenteer met herbruikbare materialen, zoals droogkrijtstiften op ramen die gemakkelijk kunnen worden weggeveegd, of beeldhouwmateriaal, zoals speelklei dat kan worden samengeperst en opnieuw gevormd. Dit benadrukt de praktijk en het proces boven het product en neemt de druk weg om iets te maken dat er goed uitziet. Als je echt een kopie moet bewaren, maak dan snel een foto van het werk en laat het dan gaan.

Beperk taalgebruik

Probeer niet te praten als je kunst maakt, en als je naar muziek luistert, kies dan iets zonder tekst. De delen van de hersenen die geactiveerd worden tijdens het maken van beeldende kunst zijn anders dan de delen die geactiveerd worden voor spraak en taalverwerking. Geef die overwerkte delen van de geest een pauze, en geniet van de kalme ontspanning die daarvan het gevolg is. De neurochemische stoffen die vrijkomen voelen goed, en dat is de manier van je hersenen om je te bedanken voor de ervaring.

Lees ook: Eenvoudige manieren om het interieur van jouw auto te upgraden